تأثير برمجة التغذية الراجعة الآنية والمتأخرة على أساس مراحل بناء البرنامج الحركي في تعلم بعض مهارات الأساسية للطلاب بالتنس

تأثير برمجة التغذية الراجعة الآنية والمتأخرة على أساس مراحل بناء البرنامج الحركي في تعلم بعض مهارات الأساسية للطلاب بالتنس

 

بحث مقدم من قبل

     م.د وسام صلاح عبد الحسين                 

                                                                     

ملخص البحث

    تمركزت مشكلة البحث في قلة فاعلية تعلم بعض المهارات الأساسية للطلاب بالتنس وكثرة الأخطاء الفنية في أداء المهارات والسبب هو قلة استخدام التغذية الراجعة وعدم تحديد التوقيت المناسب لتقديمها للطلاب بما يتناسب مع مراحل تعلم المهارة ، لذا ارتئ الباحث دراسة التغذية الراجعة الآنية والمتأخرة وبما يتناسب مع مراحل بناء البرنامج الحركي لبعض المهارات الأساسية بالتنس وذلك لزيادة فاعلية التعلم والتسريع منه والتصحيح المستمر للأخطاء حتى يتمكن المتعلم من إتقان المهارة بأقل عدد من الأخطاء. ويهدف البحث إلى التعرف على تأثير التغذية الراجعة الآنية والمتأخرة على أساس مراحل بناء البرنامج الحركي في تعلم بعض المهارات الأساسية للطلاب بالتنس الأرضي ، والتعرف على أفضلية الفروق بين تأثير التغذية الراجعة الآنية والمتأخرة على أساس مراحل بناء البرنامج الحركي في تعلم بعض المهارات الأساسية للطلاب بالتنس الأرضي . أما فروض البحث هي هناك تأثيراً معنوياً  للتغذية الراجعة الآنية والمتأخرة على أساس مراحل بناء البرنامج الحركي في تعلم بعض المهارات الأساسية للطلاب بالتنس الأرضي ، و هناك فروق معنوية في الاختبار البعدي للتغذية الراجعة الآنية والمتأخرة على أساس مراحل بناء البرنامج الحركي في تعلم بعض المهارات الأساسية للطلاب بالتنس الأرضي ولصالح التغذية الراجعة الآنية. واستعمل الباحث المنهج التجريبي بتصميم (المجموعتان المتكافئتان ذات الاختبار القبلي والبعدي ) وذلك لملاءمته طبيعة المشكلة وتحقيق أهداف البحث . أما مجتمع البحث اشتمل على طلبة المرحلة الثالثة في كلية التربية الرياضية جامعة كربلاء والبالغ عددهم (70) طالباً ، بينما تكونت عينة البحث من (40) طالباً تم اختيارهم عشوائياً وتم  تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين ، التجريبية الأولى  تكونت من (20) طالباً والتي تعلمت مع التغذية الراجعة الآنية والتجريبية الثانية تكونت من (20) طالبا والتي تعلمت مع التغذية الراجعة المتأخرةً وأجرى الباحث الاختبارات القبلية في 17/ 10/2011  والاختبارات البعدية في19/ 12/2011  على ملاعب كلية التربية الرياضية – جامعة كربلاء في الساعة العاشرة صباحاً ، حيث تم اختبار المهارات الأساسية بالتنس التي كانت موضوع الدراسة . وكانت أهم الاستنتاجات   هي أن استخدام التغذية الراجعة الآنية والنهائية تعمل على تعلم وتطوير الأداء المهاري لبعض المهارات الأساسية للطلاب بالتنس وحسب مراحل البرنامج الحركي. أما أهم التوصيات فكانت هي ضرورة التركيز على استخدام أنواع التغذية الراجعة مع تعلم المهارات الأساسية للتنس. وضرورة التركيز على استخدام التغذية الراجعة الآنية مع كل مرحلة من مراحل بناء المهارة وخاصة مع المبتدئين حتى يتم تصحيح الأخطاء بصورة مستمرة قبل أن تصبح عادة.

 

The impact of programming feedback immediate and late stages of construction on the basis of the program motor in learning some basic skills for students in tennis

Research presented by

Dr.wisam Salah Abdul Hussein                           Dr.suher ibrahim
2011

 


Research Summary


    Centered research problem in the lack of effectiveness of learning some basic skills for students of tennis and the many technical errors in the performance of skills and the reason is the lack of the use of feedback and not to determine the appropriate timing for submission of the students in line with the stages of learning the skill, so Arti researcher studying the feedback immediate and delayed, commensurate with the stages of building motor program for some basic tennis skills in order to increase the effectiveness of learning and accelerate it and the ongoing correction of the errors so that the learner master the skill of the fewest number of errors. The research aims to identify the effect of feedback is immediate based on the stages of building the program motor learning some basic skills for students tennis ground, and to identify the impact of feedback in arrears based on the stages of building the program motor learning some basic skills for students tennis ground, and to identify the priority of the differences between the impact of immediate feedback and late stages of the building based on the motor program to learn some basic skills for students tennis ground. The hypotheses are there significant effect of the feedback immediate on the basis of stages of the program is dynamic in learning some basic skills for students tennis ground, and there is significant effect of feedback in arrears based on the stages of building the program motor learning some basic skills for students tennis ground, and there are significant differences in the post-test of the feedback immediate and late stages of the building based on the motor program to learn some basic skills for students tennis ground and in favor of immediate feedback. The researcher used the experimental design approach (Almtkavitan two groups of pre-testing and post) so as to appropriateness of the nature of the problem and achieve the objectives of the research. The research community included the students of the third stage in the Faculty of Physical Education University of Karbala’s (70) students, while formed the research sample of (40) students were selected randomly were divided into two experimental groups, the first pilot consisted of (20) students, which I learned with feedback is immediate and the second consisted of the pilot (20) and students who learned with delayed feedback                              .
                                        
The researcher conducted the tests in the tribal 17.10.2011 and a posteriori tests of 19.12.2011 on the courts of the Faculty of Physical Education – University of Karbala in the ten o’clock in the morning, where the basic tennis skills test, which was the subject of study. The main conclusions are that the use of feedback is immediate and the final work to learn and develop performance skills for some students the basic skills of tennis. And the need to use the feedback current and the final when learning the basic skills and commensurate with the stages of the motor program for students in tennis. The most important recommendations was the need to focus on the use of feedback with learning the basic skills of tennis. And the need to focus on the use of immediate feedback with every stage of building skill, especially with the beginner to be constantly
correcting errors before they become a habit

 

للاطلاع على البحث كاملا       اضغط هنا